Toothbigslice-openV3

 

 

 

Tips voor veilig computer en internetgebruik

Veilig internetten
Internet is niet eng. Maar internetgebruik is ook niet zonder risico’s. virus besmetOp deze pagina lees je alles over veilig internetten. We benoemen wat belangrijke risico’s waar je als internetgebruiker eigenlijk wel van af moet weten (of je nu gebruik maakt van een mobiele of een vaste aansluiting).
Van belang is om te weten dat een veilige internetervaring niet alleen zit in de aanschaf van middelen als firewall, anti-virus etc. maar met name in je eigen gedrag.
Gebruik een antivirusprogramma bijvoorbeeld van G-DATA, McAfee en ESET, zorg dat je software geüpdatet is, denk na voor je op een link klikt, voor je het weet is het een foute link..
Deactiveer Java, want Java is populair bij hackers. Stop met Windows XP, omdat er geen veiligheidsupdates meer worden uitgebracht.
Let op dat je bij internetbankieren een beveiligde verbinding met groen slotje hebt. Speel Flash elementen (filmpjes/spelletjes) alleen af als je dat wil.
Gebruik sterke wachtwoorden of gebruik een twee-stapauthenticatie, zodat het moeilijker wordt om je account te kraken.
 
Wat is een openbaar wifi-netwerk?
Dankzij wifi kun je met een computer, tablet of smartphone draadloos internetten. Thuis, maar ook op plekken waar een zogenaamd open wifi-netwerk wordt aangeboden zoals een café, hotel, camping en vliegveld. Iedereen kan en mag zonder gebruikersnaam of wachtwoord een openbaar wifi-netwerk gebruiken. Het gebruik van een open wifi-netwerk is niet veilig. Ook als dit open wifi-netwerk van een wachtwoord is voorzien dat elke bezoeker kan krijgen.
Wil je toch gebruik maken van een openbaar wifi-netwerk? Gebruik het dan bijvoorbeeld niet om te internetbankieren of andere online activiteiten doet waar persoonsgegevens of inloggegevens aan te pas komen.

Malware
Malware, ook wel bekend onder de naam Malicious Software is een naam die we gebruiken voor spyware, malwareschadelijke software. Als we het hebben over een virus dan weet je waarschijnlijk meteen waar we het over hebben. Toch zijn er nog vele andere soorten schadelijke software en dit zijn dan onder andere het Trojaanse paard, de rootkits, roqueware, ransomeware, keyloggers, browser hijackers, spyware en adware. Al deze verschillende bedreigingen vallen on het noemer malware. Dus wat is malware? malware is een verzamelwoord voor alle schadelijke software.
De beste manier om te ontdekken of je malware hebt, is natuurlijk wel degelijk het uitvoeren van een systeembrede scan. Als het goed is doe je dat automatisch al, maar stel nu dat dat niet zo is, wat zijn dan de signalen die op malware wijzen?

 
Hoe ontdekt je dat je malware hebt?
Vreemde pop-ups
Wanneer er voortdurend pop-ups in beeld verschijnen, zélfs wanneer je geen enkele browsers open hebt staan, dan mag je ervanuit gaan dat je malware (of in ieder geval crapware) op je pc hebt staan.
Browser omgeleid
Je browser gaat er op de meest vreemde momenten vandoor naar een andere website. Bijvoorbeeld, je opent Google en je komt terecht op een site die je niet kent met een of andere onbekende zoekmachine met allerlei reclame. Ook dan weet je dat je last hebt van malware.
Onbekende software
Er verschijnen voortdurend pop-ups met dreigende meldingen van beveiligingssoftware die je niet kent. Software die je vooral aanspoort om nu actie te ondernemen (want anders...). Angst is altijd een goede trigger om mensen minder na te laten denken. Voer zo snel mogelijk een scan uit als je last hebt van dit soort meldingen.
Vreemde posts op social media
Er verschijnen plotseling berichten op Twitter en Facebook vanuit jouw naam, die je helemaal niet hebt geplaatst. Dat er iets aan de hand is, dat is zeker en het is zaak om er zo snel mogelijk iets aan te doen, want vaak zorgen die berichten ervoor dat je anderen infecteert. Overigens hoeft het niet per definitie zo te zijn dat je malware op je pc hebt, het kan ook zijn dat je social media-account 'gewoon' gehackt is.
 
Software voor het verwijderen en beschermen zijn o.a. Malwarebytes Anti-Malware en Hitman Pro

Nep email (Phishing)
Cybercriminelen verzinnen steeds nieuwe manieren om je via e-mail op te lichten. Ze gaan soms ooknep email erg ver in hun pogingen. Het kan geld opleveren om via e-mail achter je persoonlijke gegevens te komen en hier vervolgens misbruik van maken. Bijvoorbeeld als een cybercrimineel de inloggegevens van je bank bemachtigt en geld van je rekening haalt. Ook kunnen criminelen e-mails sturen waar zij je proberen te verleiden om persoonlijke gegevens terug te mailen of op een link te klikken. Nadat je op de link klikt, wordt er ongemerkt een kwaadaardig programma op je computer geïnstalleerd. De email ongeopend verwijderen is de beste remedie. Meld verdachte telefoontjes of e-mails bij je bank of internetproviderprovider.
Voor de bank kun je deze e-mailadressen gebruiken:
ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com
ING Bank: valse-email@ing.nl
Rabobank: valse-email@rabobank.nl
SNS Bank: valse-email@sns.nl
ICS-/ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl

SPAM
Spam zijn ongevraagde e-mailberichten van een doorgaans onbekende afzenstop spamder. Spam wordt vaak in grote volumes verstuurd. Spammers maken er een sport van zoveel mogelijk adressen te verzamelen, deze te verhandelen en actief te gebruiken. De inhoud van het bericht kan van alles zijn, net als ongevraagde post in de brievenbus. Benieuwd wat je zelf kunt doen?
 
Wat is spam?
Voor veel mensen is niet zozeer de inhoud van het e-mailbericht storend alswel het grote aantal berichten. Spamberichten met bijlagen kunnen vervelende zaken als virussen bevatten. Deze verwijs je – met het spambericht – naar de prullenbak.
Je komt niet zo makkelijk van spam af. De reden hiervan is dat spam gekoppeld is aan je e-mailadres. Dit klinkt logisch maar is dat niet altijd. Als je je emailadres actief gebruikt in bijvoorbeeld nieuwsgroepen, chats, sociale netwerken of veilingen, is de kans groot dat je emailadres slachtoffer wordt van spam.
Ook als je maar zeer beperkt openbaar gebruik maakt van je emailadres kun je slachtoffer worden van spam. In dit geval kan de spammer een gerichte aanval hebben uitgevoerd op alle mogelijke bestaande emailadressen in het domein waar jouw adres ook toe behoort (…@abc.com).
 
Nog vervelender is het als het lijkt alsof jouw emailadres wordt gebruikt als afzender van spam. Van alle mailadressen waaraan onder jouw naam spam niet kon worden bezorgd krijg je terug in je inbox met onderwerpen als ‘not-delivered’ of ‘undeliverable’. Hier kun je helaas niets aan doen.
We zouden je tot slot graag vertellen dat je van spam verlost bent als je maatregelen X of Y uitvoert, maar dat is helaas niet mogelijk. Een 100% spamvrije e-mail inbox bestaat niet.
 
Wat kun je doen tegen spam?
Negeer spam. Het beste wat je kunt doen is in je eigen internetgedrag risico’s te mijden door terughoudend te zijn in het prijsgeven van een belangrijk e-mailadres.

Sociale media
Met sociale media worden online netwerken bedoeld waar je informatie met andere gebruikers deelt.onbekende op social media Bekende sociale media zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram en Google+. Informatie die je met anderen deelt, kan bestaan uit foto's, video's, filmpjes en tekstberichten.
Sociale media zijn erg leuk, maar vormen ook een risico. Niet iedereen is wie hij zegt te zijn, en zelfs vrienden gaan soms slordig met je foto's, filmpjes en tekstberichten om. Wees daarom altijd voorzichtig in contact met onbekenden en realiseer je dat je nauwelijks controle hebt over informatie nadat je die aan een ander hebt gestuurd. Jaren later kan die alsnog opduiken. Als iemand zich echt voordoet als jou, bijvoorbeeld door je foto en adres te gebruiken meld dit direct op de hun speciale helppagina van hun website: Facebook , Twitter, LinkedIn, Instagram.

whatsapp en pdf

 

 

WhatsApp privacy instellingen
Open jouw WhatsApp applicatie en klik op het Instellingen icoon rechtsonder in het scherm.
Klik vervolgens op Account. Je bent nu beland in het onderdeel ‘Account’ instellingen. Kies het onderdeel ‘Privacy’ Vervolgens beland je in het scherm waar je de meeste WhatsApp privacy instellingen kan vinden, zoals Laatst gezien , Profielfoto en Status.
In het onderdeel kan je instellen wie mag zien wanneer jij WhatsApp voor het laatst gebruikt hebt. Het tijdstip dat wordt getoond verwijst naar het moment dat je WhatsApp voor het laatst hebt afgesloten.
Klik op Laatst gezien Je bent nu in het onderdeel Laats gezien Je kan hier aangeven of Iedereen, alleen jouw contacten Mijn contacten of Niemand mag zien wanneer je WhatsApp voor het laatst hebt gebruikt.
Dezelfde stappen kan je ook gebruiken voor wie jou Profielfoto en Status mogen zien.

 
Mijn locatie in WhatsApp uitschakelen
Mijn locatie in WhatsApp uitschakelen als je niet wilt dat jou locatie zichtbaar is. Volg hiervoor de hieronder beschreven stappen.
Android:
Ga op je Android naar Instellingen en in het keuzemenu kies je Locatie.
Zet dan Locatie aan of uit.
IPhone:
Ga op je iPhone naar Instellingen en kies daaruit Privacy.
Kies Locatievoorzieningen en dan daaruit WhatsApp .
Kies onder 'Sta toegang tot locatie toe' voor een van de twee opties.
•Nooit
•Altijd
In dit geval dus Nooit.
Windows Phone:
Open Instellingen door over het scherm van rechts naar links te vegen.
Kies uit het menu Instellingen en hierna locatie.
Schakel Locatieservices in of uit.